حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
(بروزرسانی) ادوب کانکت یکی از بهترین بسترهای کلاس مجازی است. یکی از عمده سوالات کاربران
بولوت روم سرور در خصوص بستر کلاس مجازی ادوب کانکت مربوط به مشکلات صدا در این نرمافزار است
که معضلات زیادی را در روند برگزاری کلاسهای آنلاین به وجود آورده است. از همین رو تصمیم گرفتیم
در یک مقاله به صورت جامع تمام مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت را برای شما توضیح دهیم و
همچنین راه حلی برای هر یک نیز ارائه کنیم. اگر شما نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنید
حتما این مقاله را مطالعه کنید.
منبع اصلی مشکلات صدا چیست؟
بسیاری از کاربران در تماس با بخش پشتیبانی ما، بارها از مشکلات صدا گلایه داشتهاند و دلیل این اتفاقات
را ایراداتی در سرور میدانند. اما در همین ابتدا باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که مشکلات مربوط به
صدا به هیچ عنوان به سرور ارتباط خاصی ندارد و عمده این معضلات مربوط به سختافزاری است که کاربر
از آن استفاده میکند. در حقیقت استفاده از ایرفون، هدست، هدفون یا میکروفن بی کیفیت باعث ایجاد
چنین مشکلاتی است. پس در قدم اول بهترین کار این است که از ابزار با کیفیت برای حضور در کلاس آنلاین
خود استفاده کنید تا این مشکلات را به حداقل برسانید.
حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
در بین ابزارهای مذکور، پیشنهاد ما استفاده از هدست است چرا که هدست علاوه بر دو گوشی برای دریافت
صدا، دارای یک میکروفن با قرارگیری مناسب میباشد و برای حضور در کلاس مجازی نسبت به ایرفون و
یا هدفون مناسبتر است. درحقیقت میکروفن ایرفونها از قدرت چندانی برخوردار نیست و صدا را چندان
با کیفیت انتقال نمیهد. بسیاری از اوقات نیز به صدا حالتی روباتیک میدهند و یا بر روی صدا نویز ایجاد
میکنند. هدفونها نیز عمدتا برای گوش کردن به موسیقی استفاده میشوند و میکروفنی در آنها تعبیه
نشده و باید برای اشتراک گذاری صدای خود در کلاس مجازی یک میکروفن جداگانه تهیه کنید.
رایجترین مشکلات و راه حل آنها
حتی با استفاده از ابزار با کیفیت نیز امکان رخ دادن ایرادت کوچک و بزرگ وجود دارد و در این بخش قصد
داریم تا شایعترین مشکلات را به شما معرفی کنیم و در کنار آن راه حل هر یک را نیز توضیح دهیم.
*نکته مهم: پیش از ورود به کلاس مجازی چه در نسخه وب و چه در نرمافزار دیوایس میکروفن خود را به
سیستم متصل کنید و پس از اطمینان از اتصال وارد کلاس ادوب کانکت خود شوید.
استفاده از مرورگر یا نرمافزار؟
پس از فعال سازی سرویس ادوب کانکت یک رنج IP در اختیار کاربر قرار میگیرد که میتوانn با استفاده از آن
در محیط نرمافزار ادوب کانکت بدون محدودیت خاصی کلاس خود برگزار کند و از تمامی امکانات آن استفاده
کند. اما اگر کاربران قصد استفاده از نسخه مرورگر و تحت وب ادوب کانکت را نیز داشته باشند باید یک دامنه
خریداری و فعال سازی کنند. همچنین اگر یک دامنه در اختیار دارید میتوانید بر روی آن یک ساب دامین
تنظیم کنید. چرا که در حالتی که با IP وارد فضای نسخهی مرورگر شوید امکان استفاده از میکروفن و وب کم
وجود ندارد. این امر از دید تخصصی به علت نداشتن گواهی SSL رخ میدهد. در واقع در نسخهی مرورگر
برای فعال سازی میکروفن و وب کم باید از پروتکل https استفاده کنید.
آیکون میکروفن کجاست؟
یکی از عمده سوالاتی که پرسیده میشود عدم نمایش آیکون میکروفن در جای خود است. بسیاری از افراد
گمان میکنند نرمافزار آنها مشکل دارد اما باید گفت اینگونه نیست چرا که میزبان یا همان استاد کلاس
مجازی دسترسی و اجازه استفاده از میکروفن را به شما نداده است. در حقیقت برای استفاده از میکروفن
ابتدا باید از میزبان درخواست فعال سازی کنید تا آیکون نیز برای شما به نمایش در بیاید و بتوانید با کلیک
بر روی آن امکان اشتراک گذاری را برای خود فعال کنید.
تنظیمات مربوط به میکروفن
پس از اشتراک گذاری میکروفن توسط استاد و به نمایش در آمدن آیکون میکروفن به رنگ طوسی تبدیل
میشود. اگر کاربر دیوایسی مانند هدست متصل داشته باشد میتواند با کلیک بر روی آیکون میکروفن،
آیکون به رنگ سبز به نشانه فعال بودن در میآید. پس از فعال شدن و پخش صدا ممکن است با ضعف
صدا و کیفیت پایین آن مواجه شوید. برای تنظیمات مربوط به صدا کافی است در کنار آیکون میکروفن،
علامت فلش رو به پایین را که در تصویر مشخص شده کلیک کنید. در این بخش میتوانید علاوه بر کم
و زیاد کردن مقدار صدا، تنظیمات مربوط به میکروفن مانند انتخاب میکروفن مورد نظر خود را نیز انتخاب
کنید.
حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
علاوه بر تنظیمات نرمافزاری ادوب کانکت در بخش میکروفن باید تنظیمات مرتبط با میکروفن را در سخت
افزار مورد استفاده خود یا همان دیوایسی که کلاس بر روی آن اجرا میشود نیز انجام دهید. در سیستم
عامل رایج ویندوز کافی است در قسمت تنظیمات به بخش Sound Settings بروید و در آن جا خروجی
صدا را تعیین کنید و میزان صدا را نیز مشخص کنید. اگر از تلفنهای همراه نیز استفاده میکنید باید به
بخش تنظیمات صدای دستگاه خود بروید و تنظیمات لازم را اعمال کنید.
حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
قطعی صدای مدرس
بسیاری از اوقات صدای مدرس در حین تدریس در کلاس مجازی ادوب کانکت با قطعی مواجه میشود. این
مشکل زمانی رخ میدهد که بسیاری از اساتید در هنگام اشتراک گذاری Screen یا تخته وایت برد و یا
محتوای صوتی و تصویری، میکروفن را نیز فعال میکنند. این کار باعث قطعی صدای مدرس خواهد شد چرا
که پهنای باند، حجم آپلود شده را به دلیل بالا بودن مقدار آن ساپورت نمیکند. در حقیقت انتقال دیتا و
اطلاعات صدای نرمافزار ادوب کانکت از طریق پروتکل UDP که اگر بخشی از آن قطع شود به کلی از بین
میرود و کاربر تنها دیتای پس از آن را میشنود. برای حل این مشکل بهتر است در هنگام اشتراک گذاری
فایل و محتوای صوتی یا تصویری، میکروفن را غیرفعال کنید.
افت کیفیت صدای کاربر
برخی از اساتید در هنگام اشتراک گذاری دو میکروفن (کاربر و استاد) از افت کیفیت صدا و دریافت صدای
ضعیف دانشجویان خود گلایه دارند. اصلیترین دلیل این امر عدم استفاده دانشجو از ابزار با کیفیت است
که منبع اصلی این مشکلات است. اولین کار برای حل این مشکل تهیهی ابزار متناسب با کلاس مجازی
است. همچنین میتواند از بخش تنظیمات مربوط به میکروفن و میزان صدا، ولوم آن را افزایش دهد تا
صدای بیشتری را منتقل کند.
اکو شدن صدا به چه علتی است؟
یکی از مشکلات رایج که گاها باعث عصبی شدن حاضران در کلاس مجازی نیز میشود اکو شدن صدا
میباشد. این مشکل زمانی اتفاق میافتد که میزبان میکروفن عدهای از دانشجویان را به صورت همزمان
فعال کرده و آنها نیز میکروفن خود را در حالت فعال نگه داشتهاند و آن در حالت Mute یا بی صدا قرار
ندادهاند. این کار باعث اکو شدن صدا و ایجاد یک لوپ صدا در محیط کلاس خواهد شد.
حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
به عنوان مثال مدرس مشغول صحبت است و کاربران نیز میکروفن فعال دارند و از دیوایسهایی مانند
هدفون یا هدست برای دریافت صدا استفاده نمیکنند. بدین ترتیب صدای دریافتی و صدایی که از طریق
میکروفن انتقال میدهند باعث ایجاد لوپ و چرخه نامحدود میشود که نتیجه آن اکو شدن صدا خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم علاوه بر استفاده از ابزار مناسب، فعال سازی میکروفن به صورت یکی یکی و محدود
انجام پذیرد و حتما از دیوایس برای دریافت و انتقال صدا استفاده کنید.
قطعی، خشش و دیر رسیدن صدا
برخی از دانشجویان از عدم دریافت صدای استاد با کیفیت مناسب یا قطع و وصل شدن صدای استاد
گزارشاتی را دادهاند. برای حل این مشکل ابتدای امر بهتر است سختافزار خود را چک کنید و اگر
با عوض کردن آن تغییر رخ نداد احتمال خیلی زیاد مشکل از سرعت اینترنت شماست. برای اطمینان
از این مسئله باید در هنگام قطعی یا دریافت صدا با کیفیت پایین استاد و دانشجو هردو تست سرعت
اینترنت و پینگ بگیرند تا مشکل برطرف شود.
روباتیک شدن صدا و سوت کشیدن
گاهی اوقات پیش میآید که صدای دریافتی یا انتقالی به صورت روباتی به گوش میخورد. همچنین برخی
از کاربران گزارشاتی مبنی بر شنیده شدن سوتی ممتد در هنگام صحبت کردن دادهاند. از آن جایی که این
مشکلات ارتباطی با نرمافزار ندارند قطع به یقین مشکل از ابزارهای مورد استفاده در حین برگزاری کلاس
است. برای حل این مشکل باید ابزار و دیوایس خود را تغییر دهید تا صدا را بدون ایراد خاصی بشنوید.
فعال کردن میکروفن در نسخه وب ادوب کانکت
اگر از طریق نسخه مرورگر و تحت وب ادوب کانکت به کلاس خود وارد شوید، برای فعال سازی میکروفن
باید آن را رفع انسداد کنید. برای این کار در هنگام ورود باید بر روی علامت آن در نرم افزار کلیک کرده و
پس از نمایش اخطار روی گزینه Allow کلیک نمایید. بدین ترتیب میکروفون برای شما فعال می شود.
برای تنظیمات صدا هم می توانید از فلش کنار میکروفن استفاده نمایید.
حل مشکلات مربوط به صدا در ادوب کانکت
جمعبندی
در این مقاله با مشکلات صدا در نرمافزار ادوب کانکت آشنا شدیم و راه حل هر یک را نیز یاد گرفتیم. اگر
مشکلات دیگری داشتید میتوانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین برای دیدن آموزشهای
ویدویی ما میتوانید به کانالهای بولوت روم سرور در آپارات و یوتوب مراجعه فرمایید.
لازم به ذکر است که میتوانید سرویسها و پلانهای اختصاصی ادوب کانکت را از بولوت روم سرور، ارائه دهنده
خدمات آموزش مجازی به صورت کاملا فارسی سازی شده سفارش دهید. بولوت روم سرور با برخورداری از تیمی
با سابقه و حرفهای در زمینهی آموزش مجازی، یک گزینه مطمئن و مقرون به صرفه برای موسسات آموزشی
به حساب میآید.