989122686882+

سامانه‌های LMS یا سیستم مدیریت یادگیری

این گروه سامانه‌ها، دارای پیشینه‌ای قابل توجه در دانشگاه‌های ایران هستند. مهم‌ترین نرم افزار مورد استفاده در این گروه که در ایران مورد توجه کاربران قرار گرفته است Moodle است. دانشگاه‌های مطرحی چون شریف، خواجه نصیر، دانشگاه تهران، گیلان و… از مودل برای آموزش مجازی استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که مودل به عنوان یک LMS می‌تواند با انواع سامانه ویدئویی سازگار شود. سامانه‌هایی همچون بیگ بلوباتن، ادوب کانکت، زوم و….مودل سامانه منحصر به فردی با تمامی امکانات مورد نیاز یک مرکز آموزش است. امکاناتی همچون:

سامانه‌های ویدئو کنفرانس:

این گروه در واقع نرم افزارهایی هستند که کارکرد اصلی آنها برگزاری جلسات مجازی و ویدئو کنفرانس است. از آن جمله می‌توان به سامانه ادوب کانکت (Adobe Connect)، بیگ بلوباتن (BigBlueButton)، اسکایپ (Skype)،

و زووم (Zoom) اشاره کرد.بعد از شیوع کرونا بسیاری از مراکز آموزشی و مدارس اقدام به استفاده از این مجموعه راهکارها کردند و شرکت‌های متعددی شروع به ارائه این خدمات نمودند.هر چند که این نرم افزارها ذاتا برای جلسات مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند با این حال مورد اقبال کاربران ایرانی واقع شده‌اند. اما باید توجه داشت که نباید از این سامانه‌ها انتظار داشت که به عنوان یک سیستم مدیریت یادگیری یا همان LMS عمل کنند.در واقع اینها فقط بخش کلاس آنلاین از LMS هستند در حالیکه یک سیستم LMS پروفایل محور بوده و می‌تواند به عنوان یک مدرسه مجازی کلیه نیازهای آموزشی یک مدرسه یا مرکز آموزش را پوشش دهد.باید گفت که در صورت تهیه سرویس ویدئو کنفرانس نیاز است که بخش‌های دیگر نیاز آموزشی به صورت جداگانه تهیه گردد. مواردی همچون ارسال و دریافت تکالیف، آزمون‌ها، حضور و غیاب و…ادوب کانکت فارسی سازی شده توسط شرکت بولوت روم ادوب کانکت به عنوان یکی از سامانه‌های ویدئوکنفرانس پر طرفدار شامل ویژگی‌های زیر است:

error: خواهشا کپی نکنید